|
Odio el movimiento
2009 — 2011
Book work*
Ed. 3 19x24,5cm. 34 colour photographs on paper
Layout and handmade binding by Francisco Gálvez and Elisa Palacios
MUSAC collection
*Part of a larger project that includes an homonymous film.
|
|
«In a Super-8 film viewer an open book is shown as a projection surface where a hand writes a poem. Somehow, Esperanza Collado's piece sums up the exhibition's purpose**. It also establishes the similitude between the motion of the pages of a book and the motion that animates frames in projection, as the spectator who wants to see the film in motion needs to operate the viewer, feeding one roll or another while motion is generated between frames. The spectator is the one who decides the speed at which the hand writes or the speed at which it tears pages off; he or she might go back, forward, or stay still, just like when we flick through a book.» Celeste Araújo, Entre la Caja Negra y el Cubo Blanco, Blogs and Docs, Barcelona, 2009. |
«En una moviola de Super8 se muestra un libro abierto como una superficie de proyección, donde una mano va escribiendo un poema, la pieza de Esperanza Collado Odio el movimiento (super8mm, 2009) resume de alguna manera el propósito de la exposición.** Establece también el símil entre el movimiento de páginas del libro y el movimiento que anima los fotogramas en la proyección por el hecho de que para ver la película el espectador tendrá que mover la moviola, alimentando uno u otro carrete al generar el movimiento entre los fotogramas. Es él quien decide la velocidad a la que escribe la mano o la velocidad a que arranca las hojas, puede volver atrás, avanzar o detenerse y lo hace tal como cuando hojea un libro.» Celeste Araújo, Entre la Caja Negra y el Cubo Blanco, Blogs and Docs, Barcelona, 2009.
**De la Palabra Poética al Experimento Fílmico, Espai Betulia, Badalona, Spain 2009. Curated by Maximiliano Viale. |
|